לקחי המשבר הכלכלי לגבי עבודה מהבית

רבים מאיתנו נטו עד כה להרים גבה כשהם שמעו על עבודה מהבית. עבודה מהבית נשמעת לכאורה כמו פנטזיה חלומית – ישר צצה לנו הדמות של אדם בפיג'מה שוכב במיטה עם הלפטופ בנחת ועובד לו להנאתו ובכך מרוויח מיליונים, או אותו האיש בבגד ים שוכב לו תחת השמש שותה מתוך קוקוס ומטריה בזמן שהוא עושה מיליונים – וזה טבעי מאוד, שכן זה מה שמנסים למכור לנו כל הזמן.

 

אך משבר הקורונה שפקד את העולם לאחרונה, גרם לנו להפיק לקחים רבים לגבי עבודה מהבית, וגרם לנו להבין שהדבר הזה רחוק מאוד ממה שמנסים לצייר לנו אותם האנשים שמנסים למכור לנו קורסים של עבודה מהבית. עבודה מהבית רחוקה מאוד מלהיות אותה הפנטזיה, בה אנחנו יכולים לקום בבוקר בנחת, לפתוח את הלפטופ מהמיטה ופשוט להתחיל לעבוד.

 

המשבר לימד אותנו עד כמה עלינו לעבור הכנה מסודרת ורצינית אל מתכונת של עבודה מהבית, וכי הדבר לא יכול להתרחש ביום או יומיים. עבודה מהבית היא דבר שצריך להתכונן אליו, להכשיר את העובדים אליו, ולעשות זאת בצורה הדרגתית ומתחשבת. על המערכת להתאים את עצמה למודל של עבודה מהבית, זה לא דבר שאפשר ביום אחד פשוט לעבור אליו.

 

זה דורש הנגשה והתאמה של מערכות העבודה הדיגיטליות אל העבודה מהבית, זה דורש התאמה של מערכות העבודה מרחוק, מתן שליטה וגישה אל מסדי הנתונים תוך כדי הגנה והצפנה של המידע – ומדובר בדברים מאוד לא פשוטים והיבטים מאוד לא פשוטים שיש לצפות מראש. המשבר האחרון תפס חברות רבות לא מוכנות, והן שילמו על כך מחיר כבד.

 

עלינו תמיד להיות מוכנים למצב של משבר, וזה רק מלמד אותנו לפעמים הבאות איך שעת חירום יכולה לצוץ בכל עת מבלי שום הכנה מוקדמת ואיך תמיד אנחנו יכולים להתפס לא מוכנים, ועל כן, חובה להכשיר את העובדים למתכונת חירום – חובה שלכל חברה תהיה תוכנית ב' אליה היא תפנה בכל מצב שלא יהיה.  חובה להבין כי משק העבודה מתקדם אל הכיוון של עבודה מהבית, ועלינו להתאים את עצמנו אליה.