מה עלינו ללמוד מן המשבר על עבודה מהבית?

עבודה מהבית והצורך בעבודה מהבית מעולם לא היו כל-כך רלוונטים כמו כיום, אחרי משבר הקורונה. הצורך של עבודה מהבית מעולם לא הרגיש לנו כל-כך קרוב וכה נכון. עבודה מהבית הייתה נשמעת לנו כמו פריווילגיה, כמו משהו בדיוני ולא הגיוני, כמו איזה פנטזיה שלא יכולה להתרחש. אנחנו נוטים לדמיין בראש אדם הנמצא בחוף בתאילנד עם הלפטופ ומרוויח מיליונים – כמו שמוכרים לנו בקורסים הרבים המפורסמים באינטרנט – במילים אחרות, אשליות.

 

אבל כעת, לאחר משבר הקורונה שחל בעולם, נוכחנו לדעת כי עבודה מהבית היא דבר רציני אליו יש להערך באופן מקיף, וכי חייב לחול שינוי מהותי במשק העבודה. הטכנולוגיה מתקדמת, ועלינו להתאים את עצמנו וכמו כן גם את משק העבודה אל הטכנולוגיה העכשווית. לא ייתכן כי אנחנו נשאר מאחור במשק העבודה כאשר בשאר המשקים אנחנו מתאימים את עצמנו לתקופה.

 

את המזון שלנו אנחנו רוכשים יותר ויותר דרך האינטרנט, את הבגדים שלנו אנחנו רוכשים דרך האינטרנט, את התשלומים השוטפים אנחנו משלמים דרך האינטרנט – הגיע הזמן שנתרגל שגם עבודה תתבצע דרך האינטרנט – כי למעשה, אין סיבה שלא. זה דבר מאוד יעיל ופרודוקטיבי ומכיל בתוכו יתרונות רבים, כמובן, במסגרת התפקיד. כמובן שיש תפקידים שלא ניתן לעסוק בהם כעבודה מהבית.

 

תפקידים רבים בשונה מכך, לא דורשים הגעה למקום הפיזי, והצורך להגיע למקום הפיזי הוא מיותר לחלוטין ויכול לחסוך משאבים רבים והוצאות רבות הכרוכות בכך. למשל, הוצאות מיותרות של אחזקת עובדי תחזוקה, עובדי ניקיון, אב בית, הנדימן וכדומה. עלויות של תיקונים של מכשירים חשמליים, עלויות של ציוד, עלויות של שכירות והחזקה של מיקום פיזי – מדובר בסכומים לא מבוטלים, שחסכון בהם הוא קריטי ומשמעותי.

 

עבודות רבות כמו שירות לקוחות למשל או מוקד טלפוני, אין שום סיבה שלא יוכלו להעשות מהבית, וניתן לראות כי עבודות מהסוג הזה יכולות לעבור בקלות אל מודל של עבוד מהבית, אך לא רק הן, גם עבודות הקשורות בהזנת נתונים כמו בחברות ביטוח, עבודות בחברות הייטק ועוד תפקידים רבים יכולים לעבור בקלות למודל של עבודה מהבית ואף מיותר שהן ממשיכות להתקיים דרך מקום העבודה הפיזי.